Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Ramon v Engelenhoven
Grieg Pianoduo
Saskia Giorgini
Dora Deliyska
Romain Hervé (2013)
Camiel Boomsma
Weerstra & Brussee
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 

Impressie van het Huisconcert gegeven door

Saskia Giorgini

Ten huize van Guido & Madeleine van Elk

Den Bosch

Zaterdagmiddag 4 oktober 2014

 

 

 

 

 

Programma:

Saskia stelde haar programma samen uit  de:

Repertoirelijst voor de Halve Finale van het 10e Internationale Franz Liszt Piano Concours (Utrecht 26/10 t/m 08/11/2014)

 

Voor de pauze koos zij voor de 'Verplichte Combinatie':

  • Die Zelle in Nonnenwerth (S534iii (Final Version)
  • Les Préludes (S511a)

En na de pauze uit de repertoire lijst voor de 1e Finale-avond:

  • Die Lorelei (S532, second version) en
  • Sonate in b (S178; verplichte keuze)

 

 door:  Peter van Korlaar 

 

 

Op uitnodiging van de Franz Liszt Kring speelde Saskia Giorgini een zeer fraai programma, gekozen uit de repertoirelijsten van het 10e Franz Liszt Pianoconcours. Saskia, dochter van een Nederlandse moeder en een Italiaanse vader speelt al piano vanaf haar 4e jaar. Haar middelbare school diploma behaalde zij in Italië, waarna haar professionele muziekopleiding werd aangevangen op het Conservatorio di Torin, daar kreeg zij een speciale prijs voor het hoogste resultaat. Reeds in 2008 behaalde zij haar diploma aan de befaamde Piano Academie Incontri col Maestro, waar zij ondermeer studeerde bij Franco Scala, Louis Lortie en Michel Dalberto. Zij continueert momenteel haar studies bij niemand minder dan Enrico Pace (1e prijswinnaar 2e Lisztconcours in 1989) en zij volgt nog een postdoctorale opleiding aan het Mozartteum te Salzburg.

 

 

       

 

 

 

 

 

 

Voor haar recital op de mooie Fazioli 2.28 in Den Bosch had Saskia gekozen uit een keuze voor een verplichte combinatie in de Halve Finale (Die Zelle in Nonnenwerth S534iii (Final Version) gevolgd door Les Préludes S511a) en twee werken uit het repertoire voor de 1e Finale-avond, een vrije keuze voor ‘Die Lorelei’ (S532, second version) gevolgd door de verplichte ‘Sonate in b’ (S178)

Saskia speelde tijdens de preselectie al een zeer overtuigend programma, en op basis van mijn toen genoteerde tref- of steekwoorden, had ik haar toen al in mijn lijstje gezet van kandidaten die wellicht naar de kwartfinale zouden mogen (of moeten) gaan. En die voorspelling kwam gelukkig uit. Zomaar enkele steekwoorden uit mijn notities van toen:

  • heldere en tintelende klank;
  • enorme energie;
  • mooie, maar ook robuuste benadering;
  • goed gedoseerde intense spanningsopbouw;
  • mooi ritardando en een verstild ppp einde

En al die kwalificaties waren vandaag weer op haar spel van toepassing. Voor een terugblik kijk op:  Preselectie nr. 17 Saskia Giorgini.

Ik zou er daarom nog wel enkele aan toe willen voegen:

  • boetseert schitterende vergezichten
  • maakt op een fraaie wijze 'tussen – en  tegenstemmen' hoorbaar;
  • in staat tot langdurige, veel energie vergende fortissimoreeksen;
  • raakt technisch gezien nagenoeg alle voorgeschreven noten en toetsen.

 

In ‘Die Zelle in Nonnenwerth S534iii’schetste Saskia een dromerig beeld van een biddende en mediterende man of vrouw in een kloostercel. Het klooster ligt op een eilandje in de Rijn, even ten zuiden van de stad Königswinter. Ik stel me zo voor 'dat bezoek er niet mogelijk is, je verblijft daar vrijwillig in grote afzondering en in alle eenzaamheid' Wat we wel zeker weten is dat Franz Liszt en zijn toenmalige minnares Gravin Marie d’Agoult met hun drie kinderen er vrijwillig een aantal weken van hun zomervakanties doorbrachten in de jaren 1841 – 1843.  Jaap Sluiter maakte er een prachtige foto van, enkele jaren geleden aan de oever van de Rijn, het klooster is vaag zichtbaar tussen de in herfstkleuren gestoken bomen op het eiland.

Saskia liet het slotakkoord lang uitklinken, om daarna heel subtiel de eerste lage noten te spelen van het volgende werk van deze (verplichte) combinatie, Les Préludes (S511a) Dit werk van Liszt, in 1848 als een symfonisch gedicht ontstaan en ca. 1854  door hem zelf als pianotranscriptie gepubliceerd is waarschijnlijk geïnspireerd op Méditations poétiques van de Franse dichter en staatsman Alphonse de Lamartine maar Liszt deed daar erg vaag over en uitte met regelmaat tegenstrijdige meningen hierover. Ook in dit grootse werk, bestaande uit vier door Liszt beschreven episodes: 1. Oorsprong van het leven. Liefde; 2. Storm; 3. Ontsnapping en overgave aan het landelijke leven 4. Strijd en overwinning, lukte het Saskia om de spanning goed te doseren, het thema door al zijn transformaties te leiden, om na een reeks trefzekere glissandi en veel Italiaans temperament uiteindelijk een heroïsch einde te bewerkstelligen.

 

   

 

 

 

 

Na de pauze speelde zij dan het verplichte finalewerk, de Sonate in b (S178), voorafgegaan door het prachtige miniatuurtje Die Lorely (S532, 2nd version) Saskia is een gedegen pianiste, die uiterst geconcentreerd kan werken. Een verlate gast die de muzieksalon binnenkomt, lang nadat zij opnieuw was begonnen, wat keukengeluiden op de achtergrond, het deerde haar niet. Onverstoorbaar plaatste zij haar vingers trefzeker op de toetsen, en riep daarmee in Die Lorely opnieuw een verlokkende sirene op, die de arme schipper moest verleiden om zich in het kolkende water van de Rijn, met zijn boot te pletter te laten slaan op de rots. Ook hier liet zij de slotnoten uitwaaieren in de lage beginnoten van de Sonate. Dat is een keuze; feit is dat niet iedereen onder het luisterende publiek dat dan ook meteen door had. Persoonlijk zou ik haar aanraden om de spanning even weg te laten ebben met applaus. Ook hier wist ze de grote spanningsboog trefzeker te handhaven, vanuit een wel heel intiem pianissimo werd het fugathema bijna fluisterend ingezet, maar dan zijn we alweer bijna aan het einde van de Sonate,  terwijl er daarvoor nog de nodige hobbels werden overwonnen met een krachtig – en vastberaden toucher. Een enkele toehoorder vond  het dan weer ‘wat over de top’, terwijl ik Saskia weer verdedigde door te wijzen op de grote en krachtige toon die deze Fazioli al snel ontwikkelt in deze overigens aangenaam aangeklede muzieksalon. Uiteindelijk heeft Saskia dat toucher gewoon ook nodig om straks in de grote zaal van Muziekcentrum Vredenburg voldoende volume te kunnen ontwikkelen.

 

   

Een mooie close-up van de allerlaatste toon van de Sonate....

 

En een fotografisch grapje enkele seconden daarvoor....

 

Saskia is een prettige – en bescheiden persoonlijkheid in de omgang. Zij spreekt goed Nederlands, met een enkel woord wil zij ook wel weer graag geholpen worden om tot de diepere betekenis van onze taal  te kunnen doordringen. Na de bloemen en het boekencadeau van de Franz Lisztkring speelde zij nog een glansrijk en parelend ‘Wohin’ van Franz Schubert, uiteraard in de zetting die Liszt er zelf van maakte.  

Saskia Giorgini gaf een prachtig recital voor de gasten van de Franz Liszt Kring, met een vaak verbluffende - en haast onbegrensde techniek wist zij daarnaast ook veel emotionele lading en diepgang op de toehoorders over te brengen.

We denken dat Saskia Giorgini hoge ogen gaat gooien; een plaats in de Halve Finale zou zomaar kunnen! Wij wensen haar vanuit de Lisztkring behalve een vastberaden houding, ook veel emotioneel speelplezier en alle succes toe!

  

       

 

 

Behalve bloemen kreeg Saskia ook nog een boekenpakket aangeboden door de Lisztkring, uitgereikt door Johan Verrest.

 

 

 

 

   

Peter van Korlaar mocht namens de

 Franz Liszt Kring aan Saskia de bloemen aanbieden.
 

2 Foto's:

© Madeleine Mastboom

 

 

   

Er waren zo'n 35 toehoorders in de salon van

Madeleine en Guido in Den Bosch

 

Madeleine ontving van Johan Verrest nog een prachtig boeket

voor het ter beschikking stellen van hun muzieksalon

 

 

  • Alle foto's en teksten: © Peter van Korlaar
  • 1e aanmaak van deze webpagina: 06-10-2014
  • Peter van Korlaar en Johan Verrest zijn bestuursleden van de Franz Liszt Kring

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1