Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Korenconcerten
Senta/Winterconcert
Meisje&Zwavelstokjes
Z'Bommels Kamerkoor
Fotoalbum
Jeroen Bosch K 29-06
Capella Brab 24 juni
Femmes Vocales 23-06
Senta 04-2010
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

Senta geeft met ‘Come to Bethlehem’ een warm en luisterrijk winterconcert

In de Protestantse Kerk van Kerkdriel

Maandag 22 december 2014

 

door: Peter van Korlaar

 

Alle koren van Koorschool Senta o.l.v. Sylvia van der Vinne met pianobegeleiding door Carl van Kuijck

 

In de prachtig versierde Protestantse Kerk van Kerkdriel stijgen plotseling ijle, maar zuivere meisjesklanken omhoog naar de kroonluchters. Ook vanachter in de kerkruimte vallen dezelfde partijen canonisch in, het stemmenvlechtwerk weeft zich nu meerstemmig door elkaar en de meisjes lopen nu in processiegang naar voren. Ondertussen is duidelijk de tekst ‘Allemaal onder de boom’ te verstaan, een lied van Chris Winsemius. Sylvia van der Vinne, oprichtster van de Koorschool Senta laat vanavond onder de noemer ‘Come to Bethlehem’ met het jaarlijkse Winterconcert weer een hele trits muzikale parels op het massaal opgekomen publiek los. Senta pakt weer uit met de vier pijlers, waarop het hele idee van de Koorschool is gebaseerd, het Opleidingskoor, het Kinderkoor, het Jeugdkoor (met de iets meer ervaren en soms ook oudere meisjes) en het Senta Ensemble bestaande uit zeven meiden die de middelbare school al zijn ontgroeid, en inmiddels dusdanig goed zijn geschoold dat men rustig kan spreken van een volwassen Vocal Groep.

 

       
       

 

 

De twaalf meiden van het Kinderkoor zingen solo in stemparen. Zo zingt Janneke vanavond samen met Jacobien het liedje, ‘Witte Wereld’ . Eigenlijk zou Janneke alleen hebben gezongen, maar een fikse keelontsteking verhindert dat. Janneke is door haar moeder opgelapt met een stevig hoestdrankje en kinderparacetamol en kan er gelukkig toch nog bij zijn vanavond. Jacobien en Janneke zingen heel mooi, het klinkt zuiver genoeg. Het kinderkoor zingt nog meer mooie liedjes, zoals ‘Entre le Boeuf’ van de Nederlandse componist Willem Pijper.

 

       

 

 

 

 

 

Er is zowaar vanavond nog een première te beluisteren. Pianist en begeleider van Senta Carl van Kuijck componeerde een mooi liedje over het thema ‘IJs’. Speelse, zichzelf herhalende pianomotiefjes’ zijn onder een eenvoudige maar doeltreffende melodie gelegd. Frode Flos, Janneke, Sanne, Lize, en Roos mogen dit nieuwe liedje zingen, en ze doen het heel goed. Zo vormt Sylvia steeds nieuwe  stemcombinaties, die ook op het podium telkens in andere opstelling staan. Door deze vaak verrassende choreografische miniaturen krijgt het concert telkens weer een andere dynamische lading.

 

       

 

 

 

 

 

 

Wanneer Jeugdkoor en het Senta Ensemble in het lied ‘Come to Bethlehem’ samen worden gevoegd wordt pas echt duidelijk dat Koorschool Senta over een enorm potentiëel aan kwalitatief hoogstaande meisjesstemmen beschikt. In een zestal nummers laat het Senta Ensemble nu echt goed horen dat ze over getrainde stemmen beschikken. Hoogtepunten zijn het ‘Puer Natus’ van Joseph Rheinberger en het Spaanse volksliedje ‘Bella come negra’, begeleid door ritmisch handgeklap. Dit liedje lijkt uitgesproken lastig, alleen al vanwege de snel gearticuleerde Spaanse tekst. De zeven namen van de meiden van het Senta Ensemble mogen hier ook wel eens worden genoemd: Emma van den Elshout; Heleen – en Margot Bongenaar; Judith – en Sosha Oppenheimer; Isabel Koolen en Vera Tolk.

Ook het ‘Opleidingskoor’, waarin je bij Senta de grondbeginselen van het zingen krijgt aangeleerd mag vanavond meedoen in de liedjes ‘Winterweer’ en ‘Kom Iwanowitsch’.

 

   

 

 

 

 

Hierna zingt Heleen Bongenaar (19) een van de pijlers van het Senta Ensemble, een werkelijk ontroerend en heel sereen ‘Maria Wiegenlied’ van Max Reger. Heleen is 1e jaars studente op het Koninklijk Conservatorium en beschikt al over een prachtige en warme sopraanstem. Onlangs werd zij door de Engelse Countertenor Michael Chance uitgenodigd om mee te werken in de Opera ‘Giulio Cesare’ van Georg Friedrich Händel, in het Amsterdamse Concertgebouw.  

Kinder – en Jeugdkoor en het Ensemble zingen samen nog het prachtige ‘Do-Do, kindje van de Minne’ van Nico Verrips, compleet met waxinelichtjes in een verduisterde kerk. Het lied klinkt helder als glas in al zijn eenvoud en opvallend zuiver; zo moet de componist het bedoeld hebben….je wordt er warm van! In ‘Lullaby’ van Gerald Finzi mag een van de oudere meisjes, Roos Meering, laten horen dat ze over een prachtige solostem beschikt, met een al even opvallende fluisterende pianobegeleiding door Carl van Kuyck.  Met ‘Wereldwijde Wensen’ en als toegift nogmaals ‘Allemaal onder de Boom’, sluiten alle koren dit prachtige en warme Winterconcert af.

 

 

   

Heleen Bongenaar zingt een ...

 

...ontroerend mooi Wiegenlied van Max Reger

 

 

   

 

 

 

 

© Alle teksten en foto's: Peter van Korlaar

1e aanmaak van deze webpagina: 28-12-2014

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1