Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Mariam Batashvili/2
Selina Leerintveld
Grigory Sokolov (2)
Mariam Batsashvili
Nikolai Lugansky
Sharon Niessen
Simon Ghraichy
DuoScholtes&Janssens
Masataka Goto
Arthur&Lucas Jussen
Caspar Vos
Grigory Sokolov
Olga Kozlova
Rhea Knipscheer
Korenconcerten
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

Simon Ghraichy: Hemelse Tango’s en een Duivelse Mephisto in Rosmalen

 

 

 

Gehoord:

Simon Ghraichy 

Pianosolo in het

Kunsthuis Rosmalen

i.s.m

Kunststichting Rosmalen

 

 Zaterdag 5 april 2014

 

 

 

 

Door Peter van Korlaar

 

Hij oogt een beetje als de Enrico Pace van zo’n 25 jaar geleden, dezelfde woeste bos krullerig haar maar met een minder vileine, ja vriendelijker uitstraling, en zo speelt hij ook!   Om meteen maar met de ‘duivels lastige’ 1e Mephisto Wals van Franz Liszt te beginnen, wel daar is moed voor nodig. En dat bezit Simon Ghraichy in hoge mate, het notenbeeld  schrikt  hem nooit af, integendeel!  

Simon Ghraichy (29) woont te Parijs, en heeft een dubbele nationaliteit, met een Libanese vader en een Mexicaanse moeder.  Die Mexicaanse wortels klinken door in een flink aantal frivole en joyeuze stukken met een Zuid-Amerikaanse inslag, zoals de onbekende Three Cuban Dances van de Cubaanse componist Ernesto Lecuona y Casado (1895 – 1963) Het blijken plezierig in het gehoor liggende dansthema’s , telkens op een ostinate linkerhand gebouwd, met stevige verwijzingen naar de Samba, Rumba en Tango.  Eveneens bekend klinkende Cubaanse motieven waren  te horen in het  laatste werk dat Simon Ghraichy deze avond in Romalen speelde, het  ‘Souvenir from Porto Rico (1857) van  de Amerikaanse Componist en Pianist Louis Moreau Gottschalk (1829 – 1869)

 

       

De Beethovenstoel stond

nog leeg, wachtend op...

 

...Simon Ghraichy die zelf 
zijn programma inleidde

 

Simon Ghraichy achter de Bechsteinvleugel

 

Simon Ghraichy begon zijn optreden in het 'Kunsthuis Rosmalen' met vier werken van Franz Liszt. De pianist had op 9 maart jl. in Utrecht deelgenomen aan de preselectie van het ophanden zijnde 10e Internationaal Franz Liszt Pianoconcours, en een week eerder was bekend gemaakt dat hij samen met nog 23 andere pianisten, waaronder drie Nederlanders, door was naar de Kwartfinale van dit concours. Het toeval deed dat juist de volgende dag de Nederlandse pianist Wouter Bergenhuizen zou spelen in de serie  ‘Koffie bij de Piano’ in het Theater a.d. Parade in ’s-Hertogenbosch. (Zie voor een impressie: Koffie bij de Piano: Wouter Bergenhuizen)  Ook deze pianist was doorgelaten naar de Kwartfinale van het Lisztconcours, dat op 26 oktober 2014 van start zal gaan in het vernieuwde Utrechtse Vredenburg.

 

       

Camille Saint-Saëns

  Ernesto Lecuona y Casado  

Louis Moreau

Gottschalk

 

Twee van de vier werken welke Simon vandaag in Rosmalen zou spelen, had hij ook in Utrecht voor de Jury voorgedragen. Het moet gezegd worden dat hij met de 1e Mephisto Wals, waar hij zijn optreden in Rosmalen mee zou beginnen, nog wel wat op dreef moest komen, hij trok de tempi flink uit elkaar, met veel rubati. Het kan ook zijn dat hij wat problemen had met het misschien wat ongelijkmatige toucher van de oude Bechsteinvleugel, die later ook wat detonaties in de discant ging vertonen als gevolg van de toch wel onbarmhartige fortissimi die Simon gaandeweg de Mephistowals  ten beste gaf.  Maar dat hoort nu eenaal bij het ‘spel’, want de volgende werken van Liszt, diens ‘Sacred danse and duetto final from Verdi’s Opera Aïda (S. 436) en het ‘Praeludium nach J.S. Bach über Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen’ werden door Simon heel sensibel en met een hoge mate van expressie voorgedragen. Ook het laatste werk van Franz Liszt, het Petrarca-sonnet nr. 104 werd door Simon heel beeldend en verhalend voorgedragen. Zonder pauze speelde Simon Ghraichy daarna nog de immens virtuoze maar ook bizarre Etude en forme de Valse op. 52-6 van Camille Saint Saëns. Om te besluiten met de reeds genoemde werken van Lecuona en Gottschalk.  

 

   

De handen van....

 

....Simon Ghraichy

 

Simon Ghraichy werd gastvrij ontvangen door Cecile Potjes in haar ‘Kunsthuis Rosmalen’. Kleurige schilderijen van de hand van Cecile domineren het interieur. In de huiskamer /salon staat ook de oude Bechstein, die nog toebehoorde aan de vader van Cecile, de bekende Vughtse pianist en pianodocent Theo Potjes.

Simon Ghraichy gaf zelf toelichtingen in het Engels, over de door hem te spelen werken. Hij is een pianist met veel charisma en een uitstekende techniek. Gezien de fraaie CD die hij uitbracht met werken van Franz Liszt, ‘Always IN MOTION / Simon Ghraichy’ met uitsluitend transcripties en parafrases, zou hij het op het komende ‘10e Franz Liszt Pianoconcours’ nog best wel eens ver kunnen brengen.

 

©  Peter van Korlaar, alle teksten en foto's

     15-04-2014

 

       

Cecile Potjes bedankt

 

Simon Ghraichy

 

met een stevige fles wijn

 

 

Franz Liszt

(olieverf, copie naar een schilderij van Henry Lehmann - 1839 / Guus Ong - 2012)

 

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1