Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
Finale 2 juni 2013
Fotoalbum Finale
Anja Stojanovic
Martin Oei
Sofia Vasheruk
Srdjana Jovanovic
Alejandro Ormaza
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 

Koffie bij de Piano

 7 januari 2013

Theater a.d. Parade

 

Sofia Vasheruk

 

Een fascinerende pianiste

met een Russische ziel!

 

 

Prachtig en transparant pianospel

 

 

Gehoord:              Sofia Vasheruk     

Waar:                   10e seizoen ‘Koffie bij de Piano’

                            Theater a.d. Parade – Den Bosch

Wanneer:             Zondag 7 januari 2013

 

Prelude:               Peiting Xue  

Presentatie:         Edwin de Koning

 

Door:                   Peter van Korlaar

 

Voorprogramma:

J.S. Bach:           Twee inventionen: nrs. 13 BWV 784 & no.8 BWV 779

P. Tsjaikowski:    uit ‘The Seasons’: October

W.A. Mozart:       Variaties over ‘Ah vous Diraj-je Maman KV 265

 

De tienjarige Peiting Xue uit Tilburg, is voor ‘Koffie bij de Piano’ geen onbekende meer, zij speelde reeds in de 9e jaargang op 4 maart van dit jaar in het programma met pianist Aaron Tringali. Toen schreef ik al enige lovende woorden over haar spel, o.a. ‘ dat zij beschikt over een prachtige articulatie en een helder toucher’

(zie ook: http://www.pianoinstituut.nl/aron-tringali.html)

Welnu, deze kwalificaties waren ook vandaag in hoge mate te beluisteren, met veel genoegen hoorden we haar de al pittige variaties vertolken over Mozart’s ‘Altijd is Kortjakje ziek’. Ook ‘October’ uit de ‘Jaargetijden’  van Tsjaikowski kreeg van Peiting Xue een hele sensibele vertolking. Peiting studeert nog steeds in de ‘Jong Talentenklas’ op het Koninklijk Conservatorium bij Marlies van Gent. Het zal zeker niet de laatste keer zijn dat we deze jongedame hier op het podium te zien krijgen. 

 

   

Peiting Xue....

 

gepresenteerd door Edwin de Koning

 

Hoofdprogramma:

 

Domenico  Scarlatti:            Sonata in Es K193

Ludwig van Beethoven:       Sonate nr. 18 – op. 31-3

                                            4 delen        Allegro

                                                                Scherzo

                                                                Menuetto

                                                                Presto con fuoco

Alexander Scriabin:              Etude op. 2 nr. 1 in cis

Franz Liszt:                           Hong. Rhapsodie nr 10 in E (S 244-10)

Frédéric Chopin:                   Nocturne nr. 5 op. 15-2 in Fis

Franz Liszt:                           Mephisto Walzer nr. 1 (S 514)

 

   

Sofia Vasheruk...

 

was een charmante gesprekspartner!

 

De Russische pianiste Sofia Vasheruk (1988) was op het podium van Koffie bij de Piano ook al op bekend terrein, zo was zij Finaliste bij de 7e Finale van KbdP op 6 juni 2010. Bovendien speelde zij samen met haar duopartner Andrei Nesterenko op het openingsconcert van het 7e seizoen op zondag 6 september 2009 en Sofia speelde solo op zondag 2 mei 2010.

Tijdens de 7e Finale  behaalde Sofia de  2e prijs en de  Persprijs; zij moest Dimitar Dimitrov voor laten gaan als 1e prijswinnaar. (lees: http://www.pianoinstituut.nl/finale-6-juni-2010.html) Sofia speelde toen een even poëtisch als opmerkelijk programma, waaronder de 1e Ballade van Fr. Chopin en de Carmenfantasie in de bewerking van Wladimir Horowitz. Chopin’s 1e Ballade speelde zij  dichterlijk en smaakvol!  (We wisten toen meteen weer hoe een Ballade uit de 19e eeuw moest klinken…) en de Carmenfantasie werd onder haar handen enerzijds vederlicht en parelend, anderzijds zeer virtuoos gespeeld.

 

Vandaag speelde Sofia weer een prachtig programma, waarin zij alle facetten van haar briljante pianospel nog eens etaleerde.  Zij begon haar optreden met een zeer fraaie Sonate in Es (K.193) van Domenico Scarlatti.  In deze Scarlattisonate liet Sofia meteen haar spitsvondige en heldere toucher horen dat vrijwel in alle overige stukken haar handelsmerk aan het worden is. De overgang naar de 18e Beethovensonate op. 31-3 nam zij wel wat abrupt, waarschijnlijk om applaus te vermijden, maar een iets grotere pauze zou ik dan weer prefereren. Ook deze bekende ‘Jagdsonate’ speelde Sofia probleemloos met haar transparante articulatie, prachtig om te horen. Zelf zou ik het beginmotiefje iets duidelijker spelen; over het geheel genomen kan deze Sonate onder de bekwame handen van Sofia toch nog wat  meer in de stijl van Beethoven klinken door iets duidelijker in de toetsen te grijpen en de dynamische verschillen wat uit te vergroten.  

 

Na de pauze koos Sofia voor vier stukken die haar alle zeer na aan het hart liggen, zoals in het programmaboekje was te lezen: ‘Les quatre facettes de mon âme’ (De vier facetten van mijn ziel) In de Etude op. 2-1 in cis van Alexander Scriabin (o.a. bekend geworden door de opname van

Wladimir Horowitz) liet Sofia de ‘hartstochtelijke Russische ziel’ naar boven komen, met een mooie ronde klank en prachtige dynamische spanningsbogen.

Daarna  schitterde zij in de 10e Hongaarse Rhapsodie van Franz Liszt, met een dichterlijke Lassan en een onstuimig gespeelde Friska, waarbij ik me altijd afvraag of de enorme glissandi aan het eind niet tot gescheurde vingernagels zullen leiden. Het applaus hierna werd vakkundig beteugeld, want Sofia pakte meteen door naar de Nocturne nr. 5 van Fr. Chopin, wederom prachtig gespeeld met grote dynamische verschillen.

Als laatste werk koos Sofia voor de duivelsmoeilijke (in letterlijke zin) Mephistowals nr. 1 van Franz Liszt. In dit sombere en ‘duivelse’ werk komt alles tesamen, extreme virtuositeit maar ook het vermogen om een ‘diabolische’ sfeer te scheppen. Dat er wat nootjes onder het tapijt verdwenen hinderde niet, maar de ‘duivelse sfeer’, had bij haar wat te lijden, door de wijze waarop Sofia de verschillende tempi uit elkaar trok, waardoor een logische spanningsopbouw wat geweld werd aangedaan, terwijl dat waarschijnlijk haar bedoeling nu juist niet was. Al met al een zeer acceptabel slot van een fascinerend en virtuoos recitalprogramma.

 

Sofia Vasheruk combineert een transparant en parelend toucher met een virtuoos vermogen om met haar ‘Russische ziel’ de emotionele lading in de muziek tot klinken te brengen!

 

Ook op You Tube zijn prachtige voorbeelden van de vertolkingskunst van

Sofia Vasheruk te zien en te horen, kijk naar:

 

Sofia Vasheruk speelt S. Rachmaninoff: Prelude op 32-5 in G

 

 

Sofia Vasheruk speelt van Franz Liszt: Hongaarse Rhapsodie nr. 13

 

 

 

   

Sofia Vasheruk kan zeer geconcentreerd spelen....

 

en is dankbaar voor de terecht verdiende bloemen

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1