Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
An van Tuijl
Stephan vd Weijgert
Hugo Bakker&Capella
Wout van der Linden
André Knevel 08-05
Selina Haalboom
Petra Veenswijk
Orgelleerlingen
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Korenconcerten
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

Amsterdamse orgelvirtuoos Stefan van de Weijgert bedwingt

het Wolfferts-Heynemanorgel in de Sint-Maarten van Zaltbommel

 

 Orgelconcert

door

Stephan van de Weijgert

(organist in 'De Duif' Amsterdam)

organisatie: 

Muziekkring Bommelerwaard

www.muziekkringbommelerwaard.nl

 

zaterdagavond 12 juli 2014

door: Peter van Korlaar

 

Programma:

  1. W.A. Mozart:             Fantasia in f moll (KV 608 - 1791)
  2. J.S. Bach:                 Triosonate nr. 2 in c – (BWV 526 - 1730)
            • Vivace – Largo – Allegro
  3. W.A. Mozart:             Fantasia in d moll (KV 397 – 1782)
  4. Franz Liszt                Fantasie und Fuge über den Choral  ‘Ad nos ad salutarem undam’ (S. 259 – 1850)

Tussen het 1e markante openingsakkoord in f-moll (Mozart) en het laatste majestueuze slotakkoord in C-dur (Liszt) heeft organist Stephan van de Wijgert een imponerende hoeveelheid noten te verstouwen gekregen en daarmee een al even indrukwekkend visitiekaartje in Zaltbommel afgegeven. Hij nam het openingstempo van de beroemde Fantasia in f van Mozart trager dan doorgaans gebruikelijk was. Hij liep zich als het ware ‘warm’, het voordeel was wel dat zijn registratie helder en duidelijk was, en dat details dan ook niet verloren gingen in de akoestiek van de Sint-Maartenskerk. Het rustige middendeel  heeft mooie uitkomende stemmen, maar het slotdeel werd door Stephan fris en monter enigszins in de versnelling gezet, zoals Mozart het ook graag gewild zou hebben. Vervolgens wordt de Triosonate van Bach, netjes en vlot in een mooi strak ritme en scherp gearticuleerd, afgewikkeld. De daaropvolgende Fantasia in d, van Mozart, is eigenlijk geen echt orgelwerk, maar een voor veel pianoleerlingen geliefd repertoirestuk. De Fantasie doet het goed in de bewerking van Stephan, maar het duistere karakter van het adagio-deel veroorzaakt door de d-moll toonsoort, zou in registratie en speelwijze iets meer karakter kunnen krijgen. Hekkesluiter van dit imponerende orgelconcert is de grote Fantasie und Fuge über den Choral ‘Ad nos ad salutarem undam’ van Franz Liszt.

 

   

Het Wolfferts-Heynemanorgel uit 1798

 

De Sint-Maartenskerk van Zaltbommel

 

‘Ad nos, ad salutarem undam’ werd door Franz Liszt gecomponeerd in de winter van 1850 in Weimar. Het koraalthema  zelf, komt voor in de 1e acte van de opera  ‘Le Prophète van Giacomo Meyerbeer. De latijnse tekst, ontleend aan de 1e regel van het koraal, is moeilijk te vertalen en betekent letterlijk 'Tot ons, tot de heilzame golf’. Een vrijere vertaling zou kunnen zijn: “Kom tot ons, tot de golven der verlossing”.  De opera speelt zich af in de kringen van de Wederdopers. ¹

De Fantasie is driedelige en bestaat uit a) Fantasie b) Adagio c) Fuga. Het stuk eindigt met een magistraal koraal op vol orgel .  De première werd gegeven op 29 oktober 1852. Op 26 september 1855 werd het grote nieuwe orgel in de Dom van Merseburg ingewijd met de gereviseerde versie van dit monumentale werk, door de Liszt-leerling, organist Alexander Winterberg. De totale lengte van de compositie vergt ca. 30 minuten.  

De orgelwerken van Liszt behoren nog steeds niet tot het gangbare repertoire, al is wel een kentering ten goede te bespeuren. ² 

Ze vereisen naast kracht, virtuositeit en stijlbesef, ook uithoudingsvermogen en moed om dit repertoire te spelen. Aan het einde van dit concert mag gezegd worden dat Stephan van de Wijgert over al deze eigenschappen beschikt.  Met dit grote werk van Liszt was Stephan van de Wijgert duidelijk in zijn element.

¹  met dank aan Albert Brussee, bestuurslid Franz Liszt Kring

²  An van Tuyl: Prelude en Fuga over B.A.C.H (16 augustus 2014)

  

 

 

Vanaf het begin tot het einde, 30 minuten verderop in de tijd, vertoonde Stephan alle facetten, hierboven genoemd. Met veel vertoon van virtuositeit, een pregnant koraalthema, mooie uitgelichte frases, bijna gefluisterde klankcombinaties , naast donderende tremolo’s, octaafgangen en trillers, wist de organist de spanningsboog te handhaven tussen het begin -  en het magistraal gespeelde slotakkoord. De Fuga komt toch nog onverwacht, speels en met tintelende inzetten. Temidden van een enorme hoeveelheid notenglissandi verschijnt het oorspronkelijke thema weer. Nu wordt alles uit de orgelkast getrokken en in een grootse orkestrale setting verschijnt nu het slotkoraal afsluitend met een imposant en bevrijdend C-majeur akkoord, dat voor mij iets langer vastgehouden had mogen worden. Het publiek, duidelijk verrast door het toch nog vrij abrupte slotakkoord,  laat het applaus wel wat aarzelend op gang komen, om vervolgens voluit en langdurig de organist en zijn twee registranten alle lof toe te zwaaien. De titanenstrijd is geëindigd in een overtuigende overwinning voor Organist Stephan van de Wijgert.

 

Stephan van de Wijgert (1974, Den Dungen) studeerde orgel aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht. In 1998 deed hij het examen Docerend Musicus en in 2001 behaalde hij het Tweede fase diploma. Zijn orgeldocenten vanaf 1987 waren Véronique van den Engh, Jan Raas, Reitze Smits, Matteo Imbruno en Jan Welmers. Hij volgde verscheidene masterclasses en was prijswinnaar op het Sweelinck-concours in 2007.

 

Vanaf 2008 is hij als organist verbonden aan de kerk “De Duif” gelegen aan de Prinsengracht te Amsterdam. In opdracht van Stadsherstel Amsterdam, eigenaar van De Duif, werd het Smits-orgel uit 1862/1880 geheel gerestaureerd. Stephan van de Wijgert werd vervolgens aangesteld als vaste organist met als voornaamste taak: het organiseren van bespelingen bij verscheidene evenementen, in het bijzonder de serie “Zondagmiddag-Orgelconcerten in de Duif” die jaarlijks ongeveer 25 concerten omvat. Stephan van de Wijgert initieert evenementen onder de titel “De Muze in Meervoud”. Hier worden artistieke disciplines bijeen gebracht. De mogelijkheden om de rijkdom van het orgel in een bredere context beter tot zijn recht te doen komen en toegankelijk te maken voor een breed publiek worden hiermee gedemonstreerd. In 2012 begeleide hij de schilderes Ingrid Jansen bij het maken van een schilderij. Hij speelde daarbij de “Grote sonate” van Julius Ruebke. Dit jaar hadden zij een vergelijkbaar project in de kathedrale basiliek Sint-Bavo in Haarlem.Stefan van de Weijgert is ook niet bang om de gebaande paden in de orgelliteratuur los te laten. Zo begeleidde hij vorig jaar op het grote Adema-orgel in de Kathedrale Basiliek van Sint-Bavo te Haarlem de Bossche sopraan Rhea Knipscheer in enkele opera-aria's (24 augustus 2013, klik hier voor het artikel)

 

   

Stefan van de Weijgert

 

De Sint-Maarten gezien vanaf de Waal

 

Stephan geeft dit jaar (2014) een achttal concerten in Nederland en treedt daarnaast op in Estland, Duitsland, Zwitserland en Engeland. Zijn (tot nu toe) laatste concert dit jaar is de uitvoering van een bewerking van het requiem van Brahms voor orgel en pauken op zaterdag 22 november in Vianen.

 

 

Alle teksten en foto's: © Peter van Korlaar (13-07-2014)

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1