Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
Finale 3 juni 2012
Ivan Penkov
Camiel Boomsma
Aron Tringali
Stephanie Proot
Hristo Petrov
Xavier Boot
Daniël v.d. Hoeven
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 

 Stephanie Proot

 

Stephanie Proot is een uitstekende pianiste, met een mooi en helder toucher,

en een pittige motorische drive

door Peter van Korlaar

 

 

 

Gehoord:

Stephanie Proot

op 8 januari 2012 in de serie

‘Koffie bij de Piano’ 

Theater aan de Parade

’s Hertogenbosch.

Presentatie:

Lisette Groeneveld

(leerlinge 6VWO van het

 Jeroen Bosch College)
 

In het voorprogramma speelde
Stefan Nguyen


 

Omdat de schrijver van dit stukje ternauwernood op tijd aanwezig kon zijn, vanwege een plotselinge invaldienst voor een zieke collega op het kerkorgel, heeft hij helaas niet het pianospel van Stefan Nguyen gehoord. Hij kwam binnen precies op het moment dat Stephanie Proot haar eerste noten van Dmitri Sjostakowitsj op het klavier inzette.  

De Belgische pianiste Stephanie Proot heeft al een indrukwekkend CV. Ze studeerde af bij Levente Kende aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Antwerpen. Momenteel studeert zij nog aan de Muziekkapel Reine Elisabeth in Waterloo bij de beroemde pianist Abdel Rahman El Bacha. Ze behaalde het ‘Diplôme Supérieur de Concertiste’. En volgde daarna vele masterclasses bij grote pianisten als André de Grootte, Jan Wijn,

Jerome Rose,  Richard Goode  en vele anderen! 

Stephanie  won  Eerste-  tweede - en derde prijzen op talloze gerenommeerde internationale wedstrijden voor piano.

 

   

 

 

 

 

Stephanie Proot  begon haar optreden in Den Bosch met de Prélude en Fuga nr. 24 in d uit de hier niet vaak gespeelde reeks van 24 Préludes en Fuga’s die Dmitri Sjostakowitsj componeerde in navolging van Bach’s ‘Wohltemperirte Klavier’. Het vereist moed om een pianorecital met deze stukken te beginnen, de Préludes en Fuga’s van Sjostakowitsj liggen niet gemakkelijk in het gehoor, de pianist moet absoluut boven de materie staan en zorgen voor een heldere en transparante stemvoering. Bij Stephanie lukt dit wonderwel, er is sprake van een mooie toonvorming en de Fuga klinkt energiek en krachtig. Daarna speelt zij Beethoven’s 32 Variaties in c.

 

Stephanie beschikt over een prima techniek en een helder toucher, en zij speelt Beethoven met een flinke drive en een stuwende motoriek. Om vervolgens het 1e deel voor de pauze af te sluiten met de pittige 3e Sonate van Sergeï Prokoffieff.

In deze Sonate draait het om een fijnzinnige motoriek, gecombineerd met  een razende voortsnellende cadans, dit alles voorzien van onwaarschijnlijk grote sprongen en bizarre harmonische verschuivingen. Stephanie Proot combineert al deze ingrediënten moeiteloos en met veel  gemak; uw scribent luisterde er met zeer groot genoegen naar,  want  deze Sonate speelde hij ooit zelf op zijn eindexamen solospel voor Piano, alweer vier decennia geleden….!  Na de pauze volgt nog een compositie van Beethoven, diens vroege Sonate op. 10 nr. 2 in F.  Ook hier weer verbaast Stephanie mij met haar fraaie motoriek, en haar heldere toucher en ragfijne pianissimo’s. Zo moet je deze Sonates spelen en niet anders!

 

   

Het interview van Lisette Groeneveld had allure...

 

...was sprankelend en informatief!

 

 

   

Stefan Nguyen speelde in het  ...

 

...voorprogramma en krijgt hier bloemen van Lisette Groenveld

 

De Barcarolle in Fis van Chopin wordt wat zwaarwichtig aangezet, het stuk gaat beslist beter klinken indien iets minder ‘tour de force’ wordt toegepast. De ‘heroïsche Polonaise’ in As (in vakkringen ook wel bekend als de ‘koffiemolen’) brengt zij (ondanks een kleine motorische hapering) tot een goed einde. De naam ‘koffiemolen’ komt voort uit het lastige viertoonsloopje (in octaven) in de LH, waar de RH dan het polonaisemotief overheen moet spelen. Verrassend fraai is daarna zeker de toegift, een wals uit de ‘Soirées de Viennes’ van Franz Liszt / Franz Schubert

Deze compositie had van mij ook wel op het hoofdprogramma mogen prijken!

Samenvattend:  Stephanie Proot is een uitstekende pianiste, met een mooi en helder toucher, en een pittige motorische drive, die vandaag het best in haar element was met werken van Beethoven, Sjostakowitsj en Prokoffieff!

 

Lisette Groeneveld presenteerde het programma op deze eerste ‘Koffie bij de Piano’ in het jaar 2012. Lisette mocht een extra presentatie doen in de serie ‘Koffie bij de Piano’, als uitvloeisel van de 1e prijs welke Lisette afgelopen jaar won bij het 2e Muziek – en Presentatieconcours op het Jeroen Bosch College. Lisette presenteerde heel netjes en goed voorbereid, zoals we dat van haar gewend zijn. Zij had een goede ‘match’ met de uitstekend spelende pianiste Stephanie Proot en het interview dat Lisette haar afnam had allure, was sprankelend  en informatief. Lisette en Stephanie  hadden een ongedwongen babbel en het was echt aangenaam om het als toehoorder bij te kunnen wonen!

Uitslagen:

Stephanie Proot: Uitmuntend: 62%; Zeer Goed: 32%; Goed: 6%

Lisette Groeneveld: Uitmuntend: 11%; Zeer Goed: 31%; Goed: 47%

 

   

Lisette Groeneveld met ...

 

...Eline Hoogendoorn

 

 

 

Alle teksten en foto's: © Peter van Korlaar

08-01-2012 / Herzien: 14-08-2014

 

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1