Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

Sturmsonate & Herfststorm in Finale Vught Klassiek  2015

Finale met Sophiko Simsive; Maya Levi  &  Matthieu Idmtal

Zondagmiddag 29 november 2015

door Peter van Korlaar

 

   

Sophiko Simsive

 

Maya Levi (viool) en Matthieu Idmtal (piano)

 

Pianist Andrey Nesterenko moest zich wegens ziekte helaas terugtrekken uit deze Finale. De beschikbare prijzen konden dus verdeeld worden tussen het piano/vioolduo Maya Levi & Matthieu Idmtal en pianiste Sophiko Simsive (1991, Tbilisi, Georgië) Sophiko, die bepaald geen onbekende meer is in deze regio wilde wel als eerste het spits afbijten.

 

 

   

 

 

 

 

Vanwege de uitval van Nesterenko speelde zij de aangekondigde Pianosonate nr. 17 (bijgenaamd ‘Der Sturm’ of ‘The Tempest’)  nu in zijn geheel, dus in drie delen. Haar aangekondigde Sonate van Skrjabin kwam echter te vervallen. Nu wilde het toeval dat buiten het geriefelijke concertzaaltje van Huize Bergen  een verschrikkelijke storm over het landgoed raasde en de eeuwenoude bomen ongenadig af ranselde. In het 1e deel van deze Sturmsonate laat Beethoven de nodige akkoorden langzaam en breed (largo) omhoog komen in een harpachtig akkoord, een zogenaamd arpeggio. Na het uitklinken van dit arpeggio wordt een pittig en snellopend thema ingezet, alsof de storm je letterlijk op de hielen zit. Doordat Sophiko juist haar arpeggio’s mooi en vooral spannend liet uitklinken voordat ze het ‘stormthema’ liet ontsnappen, ontstond er meerdere malen een machtig moment van stilte waarin je goed de wind om het gebouw hoorde huilen. Spannende momenten, nog eens extra dimensie gegeven door de sonore bassen op de hagelnieuwe Bechstein in deze zaal van Huize Bergen. Ook het 2e deel, Andante, werd door haar heel mooi in een rustig tempo, voorgedragen. Het 3e deel, Allegretto, kreeg onder de handen van Sophiko Simsive, iets lichtvoetigs, alsof zij de zware spanning uit het 1e deel nu wat wilde verzachten.

 

 

   

 

 

 

 

Uit de Grandes Etudes de Paganini van Franz Liszt speelde Sophiko nog de 6e etude in a, Thema en variaties. (S141/6). Het betrof hier de etude met het bekende thema van de vioolvirtuoos Paganini, dat ondermeer model stond voor de Rhapsodie op een thema van Paganini van Sergeï Paganini. Het moet gezegd worden dat ook in dit lastige werk Sophiko niets aan het toeval overliet, en het publiek wederom aangenaam verrast werd met een prachtige maar vooral virtuoze vertolking.

 

Sophiko Simsive is op deze website al een aantal malen geportretteerd en wel op 17 juli 2015 in Guldenberg Klassiek;

Op 7 juni 2015 tijdens de Finale van de 12e Koffie bij de Piano in ’s-Hertogenbosch. Tijdens deze Finale kreeg Sophiko de Persprijs uit handen van Piet Bal en Peter van Korlaar en kreeg zij o.a. de 1e Publieksprijs. Sophiko speelde ook op 1 februari 2015 tijdens Koffie bij de Piano in Den Bosch.

 

       

 

 

 

 

 

 

Na de pauze traden Maya Levi & Matthieu Idmtal aan, als viool & pianoduo.

Als introductie speelden zij van G.F. Händel diens Vioolsonate op. 1 / 4, 3e deel. Een warm en zeer verstild gespeeld deel, als binnenkomer een prima keuze!

In het hiernavolgende Introduction et Rondo Capriccioso op. 28 tapten beiden uit een ander vaatje. Klonk het 1e deel nog wat massief en sonoor, in het 2e deel (Rondo Capriccioso) gingen alle remmen los. Verderlichte spicati op de prachtige viool van Maya werden vlot afgewisseld met uit de strijkstok gehamerde dubbelgrepen op de vier snaren. Zij bespeelt een Gaglianoviool, gebouwd in de 18e eeuw. Matthieu Idmtal is een uitstekende begeleider, we hebben het al eerder gezegd. Hij volgt, stuwt op, versnelt en houdt weer in, en verliest zijn violiste geen moment uit het oog.

 

   

 

 

 

 

Vanwege de verschuivingen in het programma kon Matthieu ook nog enkele pianostukken spelen. Hij koos voor de mooie etudes op. 8 van Alexander Skrjabin en wel voor de nummers 2, 5 en 12. Vooral in deze laatste etude etaleerde hij dat hij eigenlijk een geboren pianist is, die zowel in de begeleiding maar zeker ook als solopianist, een geduchte partij mee kan spelen. Alle lof!

 

   

 

 

 

 

Het duo Levy-Idmtal sloot af met een spraakmakende compositie van de Belgische Componist Dirk Brossé (1960) Diens ‘Black, white & in between’ uit 1998 werd door Levy en Idmtal heel voortvarend neergezet. Aanvankelijk met dreigende en meermaals bloedstollende akkoorden, ontpopte zich een interessante compositie met soms klezmerachtige trekjes, zeker waar het de vioolpartij betrof. Een prachtige en vooral ook eigentijdse afsluiter van deze boeiende Finale.

Ook dit sprankelende vioolduo speelde al eerder in de regio wel tijdens de Finale van Guldenberg Klassiek 2015. Matthieu Idmtal was ook al eerder te beluisteren tijdens de Finale van Vught Klassiek 2014. Matthieu en Anasatasia gaven een wervelende opening van de 11e Koffie bij de Piano op 8 september 2013.  Matthieu speelde in dezelfde serie op 2 februari 2014 en samen met Anastasia Kozhusko speelde hij nog tijdens de Oranjemarathon op 26 april 2014.

 

       

 

 

 

 

 

 

In het voorprogramma trad Mylan Tran (15)  met een mooi gespeelde Impromptu nr. 2 in Es van Franz Schubert. Mylan heeft tegenwoordig les van Ton Demmers (Zaltbommel) Pieter Schuurmans presenteerde alles netjes en zo degelijk als mogelijk was.

 

   

Mylan Tran

 

Pieter Schuurmans & Mylan Tran

  

   

 

 

 

 

Prijzenverdeling:

Huize Bergen Publieksprijs

Maya Levy & Matthieu Idmtal      48 stemmen = 52%

Sophiko Simsive                          44 stemmen = 48%

 

Prijzen Finale Vught Klassiek 2015

Prijzen van Huize Bergen (J. Bosco Stichting) Totaal € 1500

Huize Bergen Publieksprijs            1ste plaats          € 450**            Maya Levy & Matthieu Idmtal

Huize Bergen Publieksprijs            2de plaats           € 400**            Sophiko Simsive

 

Stichting ELBRIMALE toonkunstprijs                        € 300               Maya Levy & Matthieu Idmtal

           

**Geldbedrag en daarnaast bijdrage voor deelname pianist aan het jaarlijkse ZomerFestival, t.w.v. € 300 p.p.. Dat is de StudieVierdaagse 2016, zomeravond-concerten en masterclasses door Geoffrey Madge. Open voor publiek!

 

Prijzen van begunstigers voor de Joop Pruijn-Prijzen

Joop Pruijn Persprijs                                            € 100                Sophiko Simsive

Juniorenprijs van Stichting Jong Talent                  € 40                Sophiko Simsive

Joop Pruijn prijs Finalist                                        € 300                Maya Levy & Matthieu Idmtal

 

 

 

Alle teksten, video & foto's: © Peter van Korlaar

1e aanmaak van deze webpagina: 30-11-2015

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1