Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

Vught Klassiek 2017

Finale op zondag 26 november 2017

Huize Bergen - Vught

 

Ketevan Sharumashvili  kwam, zag en overwon....

 

door:

Peter van Korlaar (voorzitter van Stichting Pianoinstituut v.d. Bommelerwaard)

Foto's: Menno Schrijver en Peter van Korlaar

  

   

 

 

 

 

Éva Szalai (Hongarije - 1987) - muziekprogramma

  • Nicolaï Rimsky Korsakov
    • Uit 'Shéhérazade' (pianotranscriptie van Florian Noack)
      • De Zee en Sindbads Schip
      • Het verhaal van Prins Kalender
      • De jonge Prins en de Prinses
      • Feest in Bagdad

 

   

 

 

 

 

Eva Szalai is een uitstekende pianiste, daar is geen twijfel over mogelijk.

Maar ze had het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt door te kiezen voor een pianotranscriptie van het sprookjesachtige Shéhérazade van Nicolai Rimsky-Korsakov. Wie de orkestsuite kent, weet dat de componist in deze orkestratie tal van verrassende kleuren toevoegt, om de uitbeelding van het sprookje van Sindbad zo goed mogelijk gestalte te geven. En dat lukte Rimsky-Korsakov, we weten het, heel goed. Maar het omzetten van een instrumentale symfonische schepping naar een pianotranscriptie is van een heel andere orde. Je krijgt dan te maken met het feit dat instrumentale kleuren, zoals de jammerende fagot die een bedelaar moet imiteren, niet in een pianotranscriptie tot uiting gebracht kunnen worden.

Arrangeur en pianist Florian Noack (1990) is geboren en getogen in België. Hij won daar op jonge leeftijd al vele prijzen als pianist, en studeerde later nog aan de Musikhochschule van Keulen. Hij maakte tevens faam met pianotranscripties van grote symfonische werken, zoals Sheherazade (Rimsky-Korsakov) en Zwanenmeer (Tsjaikowsky). Hij heeft deze pianotranscripties allemaal zelf opgenomen. Ze zijn via You Tube zichtbaar - en hoorbaar te maken. Het moet gezegd worden, hij is een warm en overtuigend pleitbezorger van zijn eigen werk.

Eva Szalai lukte het niet helemaal, ondanks vele fraaie momenten, om tot de kern van Sheherazade door te dringen. Haar vermoeidheid, ze was enkele uren tevoren uit Boedapest terug komen vliegen, zal haar ook parten hebben gespeeld.

 

   

Naruhiko Kawaguchi...

 

een dichter (poëet) achter het klavier...

 

Naruhiko Kawaguchi (Japan)

  1. Frédéric Chopin: Uit etudes op. 25, de nrs. 1, 5 en 10
  2. Enrique Granados: Andaluza
  3. Frédéric Chopin: Ballade nr. 2 op. 38 in F
  4. Franz Liszt: Liebestraum nr. 3 (S. 541)

 

Naruhiko speelde eerst de nummers 1, 5 en 10 uit de etudes opus 25. Hij speelde ze alle drie met glans en brillance.  Een voortreffelijke 2e Ballade in F, van Frédéric Chopin volgde. Fijnzinnig en poétisch tegelijkertijd. Tussendoor werd nog een zeer fraaie Andaluza gespeeld, een compositie van Enrique Granados. En hij besloot zijn bijdrage met een melancholische Liebesträum van Franz Liszt, waarbij we ons in een stoombootje waanden waarin Liszt over de Rijn richting Rotterdam voer in 1841. De golven gaven een lichte deining te zien, de rook werd door de wind verdreven. Liszt zelf had afscheid genomen van zijn geliefde Gravin, weliswaar nog niet voorgoed, maar onuitgesproken speelde er al het een en ander op de achtergrond. Daarvan was slechts de wind deelgenoot. Het was allemaal reeds te horen in de vertolking van Naruhiko....

 

 

   

 

 

 

 

Ketevan Sharumashvili (Georgië)

  1. Franz Schubert: Impromptu in Ges - op. 90-3
  2. Schubert / Liszt: Soirées de Vienne - Valse Caprice nr. 6 (S.427/6)
  3. Verdi / Liszt: Parafrase de concert sur Rigoletto (S.434)
  4. Kreisler / Rachmaninoff: Liebesleid

De muziekkeuze van Ketevan zag er evenwichtig uit en bleek later,

na haar laatste noot, ook volkomen in balans te zijn.

 

 

   

 

 

 

 

Schubert's Impromptu in Ges werd door Ketevan heel evenwichtig en fijnzinning gespeeld op de Bechstein C3 met een lengte van 2.30 m. Om haar programma te vervolgen met Schubert / Liszt, en wel diens Valse-caprice nr. 6. Hier liet Katevan al horen dat ze een uitzonderlijk begaafde pianiste is, met een rijk palet aan klankscharkeringen. Ze speelde de walsritmes zoals het hoort, elegant, smaakvol, zwierig, met een vederlicht satijnen toucher. Je zag de dansparen door de Weense paleizen heen en weer zwieren, onbekommerd, in een steeds veranderend decor, maar bijeengehouden door een elastische driekwartsmaat, die zeker naar het einde toe, met een duivelse Lisztiaanse saus wordt overgoten. Schijnbaar achteloos liet Ketevan de laatste noten van Schubert met een vleugje Liszt uit de vleugel klateren.

 

 

   

 

 

 

Daarna speelde Ketevan, zichtbaar volkomen ontspannen, de beroemde concertparafrase van Franz Liszt op thema's uit Rigoletto van Verdi. Ketevan combineert een formidabele techniek met het vermogen de muziek te laten zingen. Haar vingers laten een stralende aria horen, terwijl Liszt er een schitterende reeks parelmoeren noten overheen heeft gelegd. Haar interpretatie was overtuigend en weergaloos tegelijkertijd.

De beroemde violist Fritz Kreisler publiceerde in 1905 de 'Alt-Wiener Tanzweisen', bestaande uit een set van drie titels: 'Liebesfreud, Liebesleid en Schön Rosmarin'. Zijn goede vriend Sergeï Rachmaninoff maakte in 1931 een onsterfelijk geworden pianoparafrase van 'Liebesleid'. Onder de bezielende vingers van Ketevan werd het een imponerend  schouwspel, met een glimlach op haar gezicht, geheel in de stijl van het oude Wenen in zijn overgang naar de nieuwe tijd. Op de drempel van de 20e eeuw, ook wel eens  'Le fin du siècle' genoemd; in al zijn decadente verschijningsvormen; het kwam allemaal voorbij in de schitterende interpretatie die Ketevan Sharumashvili er aan gaf.

 

 

   

Ketevan Sharumashvili, hier speelde een jonge intelligente pianiste

die met een verbluffende techniek...

 

en een glimlach op haar gezicht, altijd de muziek

laat prevaleren boven het notenbeeld.

 

In Mylan Tran schuilt de volmaakte presentatrice. Welgemoed, aardig, beschaafd en goed voorbereid.

Ze kent haar klassiekers en haar pianisten…

 

In de nu volgende prijzenregen bleek dat Ketevan in alle sectoren steeds de 1e prijs verwierf. Behalve de Persprijs verwierf Ketevan ook de speciale 'Lisztprijs', ingesteld door de Franz Liszt Kring, voor die pianist die tijdens een Finale, de meest overtuigende interpretatie van één of meerdere werken van Franz Liszt heeft gegeven. Ketevan voldeet hier ruimschoots aan, en Peter van Korlaar, secretaris van de Franz Liszt Kring, reikte haar dan ook met plezier de Lisztprijs uit. Een prijs in natura, bestaande uit een gratis inschrijving als donateur voor één jaar, alsmede vier jaarboeken.

 

 

       

 

 

 

 

 

 

 

   

Peter van Korlaar en Piet Bal reiken de Persprijs uit en...

 

Peter van Korlaar reikt de Lisztprijs uit

 

Andere prijzen die haar ten deel vielen waren:

  • 1e prijs Stichting Elbrimale Toonkunstprijs uitgereikt door Mevrouw Jeanne Verhoeven
  • 1e prijs Vrienden van Vught Klassiek, uitgereikt door Mevrouw Isabella Boezeman
  • 1e prijs Huize Bergen Publieksprijzen Johannes Bosco Stichting, uitgereikt door Loco-Burgemeester Dhr. P.F.M.W. Pennings
  • Persprijs Stichting Jong Talent Vught e.o.uitgereikt door Piet Bal en Peter van Korlaar (€ 50)

Ketevan gaf nog een toegift. Zij speelde nog de fraaie 'Libertango' van Astor Piazzolla.

 

 

   

Ketevan speelt nog een toegift van Astor Piazolla...

 

Op de foto met de Locoburgemeester van Vught,

Dhr. P.F.M.W. Pennings

 

Overige prijzenverdeling

 

Naruhiko
2e Prijs Vrienden van Vught Klassiek  € 200
3e Prijs Huize Bergen Publieksprijs     € 350

 

Éva
2e Prijs Huize Bergen Publieksprijzen  € 400

3e Prijs Vrienden van Vught Klassiek    € 100

 

N.B. Bij de 1e prijzen behoort nog een financiële bijdrage voor de deelname aan het Zomerfestival Klassiek op de Guldenberg in Helvoirt in de zomer van 2018.

  

   

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

   

 

   

 

  

   

 

 

 

 

  

   

Nog één keer...

 

de toegift...

 

De werkers of de helden achter de schermen...

 

 ¢ voor deze webpagina:

Peter van Korlaar (PvK)

Alle teksten en foto's: PvK

Overige foto's: Menno Schrijver (M.S.)

1e plaatsing: 28-11-2017

 

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1