Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
Fotoalbum opening
Maarten Lingier
Anastasia Kozhushko
Matthieu Idmtal
Wouter Bergenhuizen
Oranjemarathon 2014
Qinchao Chen
Finale
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 

Wouter Bergenhuizen communiceert niet alleen met woorden

maar ook met prachtig pianospel…..

 

 

 

 

 

Gehoord:

 


11e seizoen Koffie bij de Piano

Zondag 6 april 2014 

Theater a.d. Parade – Den Bosch

 

 

 

 Door Peter van Korlaar

 

 

 

 Voorprogramma:  Jurn Tjoa

  • M. de Falla: Andaluza                                                                                                 
  • Sergeï Prokoffieff: 4 delen uit ‘Visions Fugitives’

 

Hoofdprogramma: Wouter Bergenhuizen

  • Jospeh Haydn: Sonate Hob. XVI / 46
  • Franz Liszt:
  • ‘Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen’ Praeludium naar J.S. Bach (S.179)
  • ‘Schlaflos, Frage und Antwort’ (S.203)
  • ‘En rêve – Nocturne’ (S207)
  • Les jeux d’eau à la Villa d’Este
  • Györgi Ligeti: Musica Reservata (1953)

 

       

Jurn Tjoa ....

 

...speelt met groot inlevingsvermogen...

 

...en een verfijnde ritmische precisie!

 

In de prelude voor aanvang van het hoofdprogramma speelde de 15-jarige Jurn Tjoa uit Houten, leerling van Renée Maurer. Hij speelde een prachtige Andaluza van Manuel de Falla en van Sergeï Prokoffieff uit diens ‘Visions Fugitive’ de nummers 4-Animato; 9-Allegro tranquillo; 14-Feroce en 20-Lento irrealmente. Ook deze lastige complexe stukken speelde hij met groot inlevingsvermogen en verfijnde ritmische precisie. Jurn Tjoa zal spelen in de grote Finale van het Prinses Christina Concours op zondag 13 april in Den Haag.

 

N.B. >  Jurn Tjoa won een 1e prijs tijdens de Finale van het Prinses Christina Concours!

            (Bron: NOS - zondag 13 april 2014 - 18:47 uur)

 

   

Wouter Bergenhuizen...

 

...achter de Steinway in het

Theater a.d. Parade

 

 

Ik hoop niet dat er in Wouter Bergenhuizen een groot presentator verloren gaat, want uitleg over zijn repertoire geven kan hij als de beste. Op een smakelijke en onderhoudende wijze  vertelde hij anekdotes over zijn studie aan de Lisztacademie in Boedapest en over de composities die hij zou gaan spelen.

Maar bovenal is hij een begenadigd pianist, die voortreffelijk pianospel combineert met een een charismatische uitstraling naar zijn publiek toe. Dat bleek bijvoorbeeld uit een enkele, quasi kwaadaardige blik, waarmee hij de zaal inkeek,  aan het eind van zijn interpretatie van de 4e Mephistowals van Liszt, beter bekend als de ‘Bagatelle sans tonalité. Liszt toonde zich hier al de wegbereider van de decennia later verschijnende compositietechnieken zonder toonsoort, en nog later zelfs de atonale schrijfwijze.

Wouter had zijn repertoire geheel op Hongarije afgestemd, zowel Jospeh Hayn, Franz Liszt en Györgi Ligeti werden geboren in regio’s met een indertijd duidelijk Hongaarse invloedssfeer. Van Liszt speelde hij dezelfde werken die hij ook tijdens de preselectie van het Internationale Franz Liszt Pianoconcours op 6 maart jl. in Utrecht ten gehore bracht. En dat heeft hem inmiddels een plaats in de Kwartfinale opgeleverd, een plaats die hij hoopt te verzilveren als het 10e Franz Liszt Pianoconcours op 26 oktober a.s. van start zal gaan in het vernieuwde Vredenburg te Utrecht.

  

   

Schloss Esterhàzy in Eisenstadt

(Oostenrijk - Bürgenland)

 

Geboortehuis van Joseph Haydn in Rohrau

(Oostenrijk - Bürgenland)

 

 

Haydn, in 1732 geboren op het grote landgoed van het Vorstenhuis Esterhàzy, in het toen nog Hongaarse Rohrau, componeerde een Pianosonate voor zijn broodheer Prins Nicolaus Esterhàzy, ook wel genaamd Nicolaus ‘de Prachtlievende’, gezien de grote belangstelling van deze vorst voor de ‘schone kunsten’. De sonate van Haydn, werd door Wouter Bergenhuizen compleet met eigen gecomponeerde cadenzen,  mooi uitgewerkt, met een parelende articulatie en gecombineerd  met lichtvoetig en elegant pianospel.

 De werken van Franz Liszt speelde hij met dezelfde intensiteit en passie  als enkele weken geleden tijdens de preselectie van het 10e Franz Liszt Concours.  Ook nu weer een hele intense ‘Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen’, Praeludium naar J.S. Bach, met een prachtige uitgebalanceerde klank.  In het ‘Bagatelle sans tonalité (de 4e dans van Mephisto, de duivel) verkende hij de visionaire klankexploraties van de late Liszt met een haast Mephistofeliaanse verbetenheid.  Zo moet dat ‘duivelse’stuk natuurlijk ook worden gespeeld en daar hoorde dus ook die bijna kwaadaardige blik van hem bij , tegelijk met de laatste slottoon. Na de pauze een gedurfde ‘Musica Ricercata’ (1953) van de Hongaar György Ligeti,  een compositie geheel gebouwd op de 12-toonstechniek. Ik probeerde op het gehoor de reeks van 12 tonen te noteren en kwam daarbij tot deze volgorde: a – d – f –f is – g – c – es – e – bes – gis – cis en  b.  Dit pianostuk begint met een ‘a’, die in allerlei liggingen en gedaanten uit de piano wordt  gehamerd.  Om  te vervolgen met de ‘d’, ook met dezelfde gevariëerde opbouw en met de meest bizarre ritmische structuren. Vele variaties verder met o.a. een Hongaarse boerendans volgen er nog enkele keihard gespeeld toonclusters (volgens de beschrijving van Ligeti ‘het mes dat het hart van Stalin doorboorde’, waarna een redelijk tonaal klinkende ‘Ricercare’ (= een soort fuga) het stuk besluit. De laatste slottonen zijn voorbehouden aan de allerlaagste a en de allerhoogste a op de vleugel.

Wouter Bergenhuizen had zich goed ingeleefd (ook dankzij zijn voortreffelijke presentatie en voordracht) in deze weerbarstige, voor de meeste toehoorders ook ongemakkelijk klinkende muziek. 

Een mooie toegift volgde nog met ‘Les Sauvages’ van Jean-Philippe Rameau, uit de Pièces de Clavecin (3e collectie)

In de prelude voor aanvang van het hoofdprogramma speelde de 15-jarige Jurn Tjoa uit Houten, leerling van Renée Maurer. Hij speelde een prachtige Andaluza van Manuel de Falla en van Sergeï Prokoffieff uit diens ‘Visions Fugitive’ de nummers 4-Animato; 9-Allegro tranquillo; 14-Feroce en 20-Lento irrealmente. Ook deze lastige complexe stukken speelde hij met groot inlevingsvermogen en verfijnde ritmische precisie. Jurn Tjoa speelt in de grote Finale van het Prinses Christina Concours op zondag 13 april in Den Haag.

 

Hoewel nog wat onzeker van woordkeus en stijl  presenteerde Rens Nendels het hele programma toch netjes en voorkomend.

 

Uitslagen:

 

Percentages Uitmuntend Zeer Goed Goed Matig Slecht
Pianist                   56             36           8
Eigentijds              41             38          19       0        2
Presentator           16             27          38     15        4

 

© Peter van Korlaar (6 april 2014)

© Peter van Korlaar (alle foto's en in het bijzonder:  Eisenstadt; Rohrau en Boedapest)

 

   

   

Franz Liszt

Olieverfschilderij van Guus Ong (2012)

 

Joseph Haydn

(1732 - 1811)

 

György Ligeti

(1923 - 2006)

 

 

       

Rens Nendels & Jurn Tjoa

 

Wouter & Rens

 

Wouter krijgt bloemen van zijn neefje

 

 

Franz Liszt Muziek Academie in Boedapest

 (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem)

 

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1