Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Korenconcerten
Senta/Winterconcert
Meisje&Zwavelstokjes
Z'Bommels Kamerkoor
Fotoalbum
Jeroen Bosch K 29-06
Capella Brab 24 juni
Femmes Vocales 23-06
Senta 04-2010
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap
 

 

 

 

 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jubileumconcert van Zaltbommels Kamerkoor, feestelijk en lovenswaardig!

 

Gehoord:    ChoraLiszt

Waar:              St. Maartenskerk Zaltbommel

Wie:                Zaltbommels Kamerkoor o.l.v. Jan Opschoor

Groot orgel en twee drukwindharmoniums: Klaas Hoek

                        Viool: Marta Lopez Vega

                        Solistenensemble
                        Sopraan:         Lucia van Vugt

                        Alt:                  Simone Gerich

                        Tenor:             Maarten van den Hoven

                        Bariton:           Noël Casteleyn

                        Bas:                Bram Trouwborst

Wanneer:       Zondagmiddag 7 oktober 2012

Waarom:        50-jarig Jubileumconcert

Programma:  Werken van Franz Liszt

Bijzondere Instrumenten:

Twee drukwindharmoniums,

1.      Wenen (1900) , dubbelklaviers, gebouwd door Kotykiewicz (Polen)

2.      Parijs (1903) gebouwd door Mustel

 

Programma:

Orgel                                               Huldigingsmars (S313- 1865)

Koor & Viool                                  Bells (Mykola Leontovich – 1916)

Koor                                                Hymne Stabat Mater speciosa (S3 – 1855-1867)

Viool & Harmonium                       Romance Oubliée (S132-1880)

Koor, solisten en Harmonium       Missa Choralis deel I (S10 – 1865)

                                                         Kyrië en Gloria

Harmonium                                     Graduale (S264- uit ‘Missa pro organo’1879)

Koor, solisten en Harmonium       Credo

Orgel                                                Preludium en Fuga naar J.S. Bach – Cantate BWV 21)

                                                         ‘Ich hatte viel Bekümmernis’ (S660)

Bariton & Koor                                Die Seligpreisungen (S3- 1859)

Viool & Harmonium                        Offertorium (S678 uit ‘Krönungsmess’ 1871?)

Koor, solisten en harmonium         Missa Choralis deel II

                                                          Sanctus; Benedictus en Agnus Deï

                                                          

 

   

Violiste Marta Lopez Vega en Organist Klaas Hoek

 

Het Kotykiewicz drukwindharmonium

door: Peter van Korlaar

 

De aanleiding voor dit concert was het 50-jarig bestaan van het koor. Gezien het feit dat Franz Liszt op 19 november 1842 hoogstwaarschijnlijk een bezoekje aan Zaltbommel bracht had men het idee om het gehele programma nu eens aan deze grote componist en pianist te wijden. Het moet gezegd worden dat het koor zijn uiterste best had gedaan om er echt een feestelijk concert van te maken, men werd beloond door een nagenoeg tot op de laatste stoel gevulde kerk. Omwille van de bepaald niet alledaagse programmering had organist Klaas Hoek maar liefst twee drukwindharmoniums meegebracht, bovendien speelde hij zelf nog twee grote orgelsoli op het fameuze Wolfferts-Heyneman-orgel (1783-1796)

Behalve de niet vaak uitgevoerde Missa Choralis en het Stabat Mater Speciosa waren er nog enkele instrumentale, ook zelden gehoorde, juweeltjes te beluisteren, zoals bijvoorbeeld het ‘Offertorium’ voor Viool en Harmonium.

 

Klaas Hoek opende het concert feestelijk met een groots orgelwerk, een vrije bewerking van de Huldigingsmars (1865) Het orgelwerk was thematisch gebaseerd op  het volkslied van Weimar, oorspronkelijk geschreven als Inhuldigingsmars voor Prins Carl Alexander von Sachsen.

De slottoon van dit imposante openingswerk bleef zeer lang in de bas doorklinken, nee het bleek geen ‘hanger’ op het pedaal te zijn, maar een doordachte – en creatieve vondst om het volgende werk meteen te verbinden aan de Huldigingsmars. De lang doorklinkende bastoon (het zogenaamde ‘orgelpunt’ ) werd overgenomen door Dirigent Jan Opschoor op het harmonium. Ondertussen hadden de koorleden zich aan weerszijden van het grote orgel opgesteld, en vanachter de grote kathedrale ruimte werd een mooie ijle vioolklank waarneeembaar die weer de inleiding speelde op het volgende lied ‘Bells’. Terwijl violiste Marta Lopez Vega als een mooi viool spelende ‘Blauwe Engel’ naar voren schreed, had organist Klaas Hoek inmiddels de onderliggende orgeltoon al weer overgenomen van Jan Opschoor, die weer zijn handen vrij kreeg om het koor aan te vuren voor het fraai klinkende Bells, een volkslied uit de Oekraïne, voor deze gelegenheid van een Nederlandse tekst voorzien. De viooltonen van Marta verwaaiden weer door de hoge kathedrale ruimte van de Sint-Maarten. Waarna de voorzitter  de aanwezigen welkom heette. Na zo’n opening kan een concert eigenlijk al niet meer kapot. Merkwaardig genoeg was het koor nog het minst op dreef in de hierna uitgevoerde  prachtige Hymne Stabat Mater Speciosa, hier wankelde het harmonische bouwsel bij tijd en wijle. Gelukkig zouden er nog vele mooie momenten volgen.

De ‘Missa Choralis’ is een minder vaak gehoord werk van Franz Liszt. Hij schreef het in zijn ‘Romeinse periode’, als uitvloeisel van zijn pogingen om de  Rooms-Katholieke Kerkmuziek te restaureren. De ‘Missa’ bevat geen complexe polyfone structuren, maar wel ingewikkelde harmonische verschuivingen, die het de gemiddelde koorzanger nog knap lastig kunnen maken. Over het geheel genomen kan gesteld worden dat het Zaltbommels Kamerkoor hier flink op gestudeerd had. Men zong fraai, zuiver en geïnspireerd, dirigent Jan Opschoor had het geheel goed in de hand, en gaf met zwierige maar precieze gebaren goed leiding aan zijn ensemble. Voor de begeleiding benutte organist Klaas Hoek nu zijn tweeklaviers Kotykiewicz  drukwindharmonium. Ik moet toegeven dat het geluid van het harmonium zich zeer subtiel met het koor vermengde, nergens was sprake van overdaad; ging het koor diminuendo dan volgde het harmonium en omgekeerd, een krachtige koorklank resulteerde weer in een mooi crescendo van het harmonium. Een zeer bijzondere ervaring!

 

Men had een juiste keuze gemaakt door de ‘Missa’ in drie stukken te knippen.

Daartussendoor werden drie prachtige instrumentale intermezzi ten gehore gebracht. Zeer verrassend was de ‘Romance Oubliée’ voor harmonium en viool, de ijle wegstervende vioolklank bezorgde menig luisteraar kippenvel. In het Offertorium (een deel uit Liszt’s Hongaarse Krönungsmesse) was sprake van een prachtige wisselwerking tussen organist en violiste. Tenslotte speelde Klaas Hoek nog een ingetogen ‘Graduale’. De drie intermezzi werden gespeeld op het 2e  drukwindharmonium, gebouwd door de Parijse instrumentbouwer Mustel. In het magistrale Preludium en Fuga (op het grote orgel) over ‘Ich hätte viel Bekümmernis’ was sprake van een wat zwaar aangezette registratie, mogelijk ook veroorzaakt door enkele onzuivere tongwerken. In het meditatieve ‘Die Seligpreisungen’ liet bariton Noël Casteleyn zich van zijn beste zijde horen. Tenor Maarten van den Hoven zong enkele fraaie soli in de Missa Choralis. De vijf solisten kwamen in een mooie harmonische setting samen in het Benedictus uit deze mis. De Missa Choralis is echter geen mis waar solostemmen zich vaak kunnen laten gelden, meestal zingen zij hun partij gewoon met de koorstemmen mee. Het koor bleek in staat om een prachtig en feestelijk slot voor dit concert neer te zetten in het Agnus Dei, en daarmee leverde het Zaltbommels kamerkoor het bewijs dat zij zeer zeker in staat is om de mooie maar in harmonische opzicht niet gemakkelijke koormuziek van Franz Liszt op een overtuigende en waardige manier neer te zetten.

Al met al een zeer verdiende en gedenkwaardige jubileumviering! 

 

© PvK – oktober 2012

 

   

Bariton Noël Castelyn

 

Dirigent Jan Opschoor

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1